KONDITION

TRIN3

GENOPTRÆNING

Genoptræning efter:
BETÆNDELSE VED VOKSEZONEN PÅ HÆLKNOGLEN
(APOPHYSITIS CALCANEI, MB SEVER)

TRIN 3

De fleste børn kan klare sig med aflastning indtil smerterne aftager, hvorefter sportsaktiviteten langsomt kan genoptages. Følgende genoptræningsprogram vil dække behovet for langt de fleste børn med Betændelse ved voksezonen på hælknoglen. Ældre teenagere, der dyrker elitesport kan med fordel anvende genoptræningsprogrammet for ”Betændelse ved voksezonen på hælknoglen”, som findes under voksenskader.
KONDITION
Ubegrænset: Cykling, svømning og få minutters let jogging på blødt underlag.

UDSPÆNDING
(5 min)

Stå med træningsbenet strakt bagud og tæerne pegende fremad. Bøj langsomt i knæet, så der kommer tiltagende udspænding af lægmusklen. Hold udspændingen i 20 sekunder. Slap af i 20 sekunder.

Stå med træningsbenet strakt med fodleddet bøjet op af væggen. Pres underlivet mod væggen, så der kommer tiltagende udspænding af lægmusklen. Hold udspændingen i 20 sekunder. Slap af i 20 sekunder.

 

STYRKE
(10 min)

 

Sid på gulvet. Vip foden op og ned med elastik under forfoden så elastikken strammes.

Sid på gulvet. Vip foden op og ned med elastik oven på forfoden.

Sid på gulvet. Vip foden fra side til side med elastikken på ydersiden af foden, uden bevægelser i knæ.

Sid på gulvet. Vip foden fra side til side med elastikken på indersiden af foden, uden bevægelser i knæ.

Udspænding (stretching) gennemføres på følgende vis: Spænd muskelgruppen i 5 sekunder. Umiddelbart herefter udspændes muskelgruppen i 20 sekunder. Musklen må godt blive øm, men må ikke gøre ondt. Slap af i 20 sekunder. Proceduren gentages.
Tidsforbruget ved udspænding, koordination og styrketræning kan ændres efter træningsmuligheder og individuelle behov.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *