KONDITION

TRIN4

GENOPTRÆNING

Genoptræning efter:
SENEBETÆNDELSE VED SIDDEKNOGLEN
(APOPHYSITIS TUBER ISCHIADICUM)

TRIN 4

De fleste børn kan klare sig med aflastning indtil smerterne aftager, hvorefter sportsaktiviteten langsomt kan genoptages. Følgende genoptræningsprogram vil dække behovet for langt de fleste børn med senebetændelse ved voksezonen på siddeknoglen. Ældre teenagere, der dyrker elitesport kan med fordel anvende genoptræningsprogrammet for ”SENEBETÆNDELSE VED SIDDEKNOGLEN”, som findes under voksenskader. Hvis der er sket en afrivning af et knoglestykke fra siddeknoglen, vil genoptræningen være afhængig af hvilken behandling, der er foretaget (aflastning eller operation) og genoptræningen må derfor aftales med de læger, der har foretaget behandlingen.
KONDITION
Ubegrænset: Cykling, svømning og løb med spurt.

UDSPÆNDING
(10 min)

Lig på ryggen. Træk træningsbenet op mod hovedet, så der kommer tiltagende udspænding af baglåret. Udfør øvelsen både med strakt og bøjet knæ. Hold udspændingen i 20 sekunder. Slap af i 20 sekunder. Øvelsen kan også udføres stående med træningsbenet strakt på et stol, mens forkroppen bøjes let fremover.

KOORDINATION
(5 min)

Vippebræt. Hold balancen på to ben, eventuelt med hånden støttende mod væggen. Senere balance på ét ben uden støtte. Kig frem og hold knæet led bøjet.

STYRKE
(10 min)

Sid på stol med elastik om ankelen med ansigtet mod elastikken. Løft benet og bøj og stræk knæet langsomt.

Stå med elastikken om træningsbenet med ansigtet mod elastikken. Før benet tilbage og langsomt fremad. Du kan flytte elastikken op og ned af benet afhængig af styrken i knæet. Jo større styrke jo længere ned skal elastikken.

Lig på ryggen med bold eller pølle under træningsbenet. Løft bagdelen op fra gulvet og stræk det raske ben hold stillingen et par sekunder.

Udspænding (stretching) gennemføres på følgende vis: Spænd muskelgruppen i 5 sekunder. Umiddelbart herefter udspændes muskelgruppen i 20 sekunder. Musklen må godt blive øm, men må ikke gøre ondt. Slap af i 20 sekunder. Proceduren gentages. Tidsforbruget ved udspænding, koordination og styrketræning kan ændres efter træningsmuligheder og individuelle behov.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *